Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

Kiedy kara umowna nie powinna obowiązywać

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
24-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Kiedy kara umowna nie powinna obowiązywać
fot. Freepik
Nie każda kara umowna jest zasadna – a jednak wielu wykonawców godzi się na ich zapłatę, nie znając swoich praw. Tymczasem istnieją sprawdzone strategie prawne, które pozwalają skutecznie bronić się przed nieuzasadnionym obciążeniem finansowym.

W projektach infrastrukturalnych kary umowne są standardowym mechanizmem zabezpieczającym interesy zamawiającego. Jednak zbyt często są one naliczane automatycznie, bez analizy faktycznej winy wykonawcy, realnego wpływu opóźnienia czy innych okoliczności. Wykonawcy, nieświadomi możliwości prawnych, nierzadko akceptują niezasadne roszczenia, co prowadzi do niepotrzebnych strat finansowych.

Kiedy kara jest bezpodstawna?

Zasady odpowiedzialności kontraktowej dają wykonawcom konkretne narzędzia obrony – od wykazania braku winy, przez miarkowanie wysokości kary, aż po całkowite zakwestionowanie zasadności jej naliczenia. Kluczowe jest jednak nie tylko działanie na etapie sporu, ale przede wszystkim odpowiednie sformułowanie zapisów umownych, które mogą ograniczyć ryzyko lub dać silną pozycję negocjacyjną w razie problemów. W praktyce najskuteczniejsze są te firmy, które wiedzą, jak analizować zapisy umowne pod kątem ryzyk związanych z karami już przed podpisaniem kontraktu.

Nie tylko teoria – realne skutki złych zapisów umownych

Choć kary umowne mają pełnić funkcję mobilizującą i chronić interesy zamawiającego, to w praktyce zbyt ogólne lub nieprecyzyjne zapisy w umowach stają się źródłem konfliktów, a nie narzędziem porządkującym współpracę. Brak jednoznacznych definicji winy, terminów wykonania czy wyjątków od odpowiedzialności często prowadzi do sytuacji, w których wykonawca ponosi konsekwencje zdarzeń, na które nie miał wpływu. Co więcej, w przypadku sporu, sąd nie zawsze automatycznie uznaje karę za należną – pod warunkiem że wykonawca potrafi właściwie uzasadnić swoje stanowisko.

Przewaga tych, którzy wiedzą wcześniej

Współczesne kontrakty infrastrukturalne są coraz bardziej złożone, a ryzyko – coraz trudniejsze do przewidzenia. Dlatego kluczowe staje się nie tylko reagowanie na problem, gdy już się pojawi, ale przede wszystkim zapobieganie mu na etapie przygotowywania i negocjowania umowy. Firmy, które korzystają ze wsparcia prawnego już na tym etapie, mają realną przewagę – mogą ograniczyć możliwość niekorzystnej interpretacji zapisów, zabezpieczyć się na wypadek siły wyższej i skutecznie bronić się przed arbitralnym naliczaniem kar. To właśnie ta świadomość decyduje dziś o tym, kto utrzyma rentowność projektu.

Wszystkich, którzy chcą podnieść swoją świadomość w zakresie odpowiedzialności kontraktowej, wyposażyć się w niezbędne narzędzia prawne oraz zdobyć praktyczne umiejętności w zakresie obrony przed niezasadnymi karami umownymi, zapraszamy na szkolenie online „Kary umowne – przygotowywanie umowy, naliczanie kar, weryfikacja zasadności, miarkowanie kar samodzielnie i w sądzie”. Szkolenie prowadzone przez radców prawnych z kancelarii BSSK to wyjątkowa okazja, by poznać konkretne strategie prawne, analizować realne przypadki z orzecznictwa, a przede wszystkim – nauczyć się skutecznie bronić przed nieuzasadnionymi karami umownymi. Szkolenie skierowane jest do wykonawców, zamawiających, inżynierów kontraktu i wszystkich, którzy mają do czynienia z zamówieniami publicznymi. Wejdź na www.tor-konferencje.pl i poznaj program wydarzenia!
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Umowa na projekt modernizacji DK28 Wadowice – Sucha Beskidzka

Drogi i autostrady

Umowa na projekt modernizacji DK28 Wadowice – Sucha Beskidzka

Damian Kelman 23 kwietnia 2025

Strabag kupił spółkę Zaberd

Biznes i przemysł

Strabag kupił spółkę Zaberd

Damian Kelman 23 kwietnia 2025

Podpisano umowę na pierwszy odcinek drogi do elektrowni jądrowej

Drogi i autostrady

Jest wzorzec umowy na prace projektowe

Inżynieria i innowacje

Jest wzorzec umowy na prace projektowe

GDDKiA 17 kwietnia 2025

Zniesienie zakazu potrącania kar umownych - w interesie…wykonawców?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Umowa na projekt modernizacji DK28 Wadowice – Sucha Beskidzka

Drogi i autostrady

Umowa na projekt modernizacji DK28 Wadowice – Sucha Beskidzka

Damian Kelman 23 kwietnia 2025

Strabag kupił spółkę Zaberd

Biznes i przemysł

Strabag kupił spółkę Zaberd

Damian Kelman 23 kwietnia 2025

Podpisano umowę na pierwszy odcinek drogi do elektrowni jądrowej

Drogi i autostrady

Jest wzorzec umowy na prace projektowe

Inżynieria i innowacje

Jest wzorzec umowy na prace projektowe

GDDKiA 17 kwietnia 2025

Zniesienie zakazu potrącania kar umownych - w interesie…wykonawców?

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5